lørdag 3. september 2011

Kontantstøtten, ikke for 2 åringer

(dette blir et kjapt og frustrert innlegg, men kommer helt sikkert tilbake med mer saklig fremstilling etterhvert!)

Ser  i kveld at SV har fått igjennom å fjerne kontantstøtten for 2 åringer fra 2012!
Dette er hentet fra SV sin egen side

SV har lenge mente at kontantstøtten er en dårlig løsning, fordi den har bidratt til å forsterke tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Ordningen har også vært et hinder for integrering.
- Det at vi fjerner kontantstøtten for 2-åringer gjør at vi får flere kvinner i arbeid og at flere innvandrerbarn får verdifull språkopplæring i barnehagen slik at de kan lykkes bedre i skolen. Samtidig vi støtter vi opp under et mer likestilt arbeidsliv, sier Lysbakken.
Kontantstøtten har fungert som en økonomisk støtteordning som har holdt flere kvinner hjemmeværende eller i deltidsjobb.
- Dagens kontantstøtte gir ikke først og fremst foreldre større valgfrihet til å være hjemme med egne barn, men belønner alle som ikke velger barnehageplass. Dette er derfor en viktig endring for likestillingen og integreringen i Norge, sier Lysbakken.

Som har holdt flere kvinner hjemmeværende?! Høres ut som vi er lenka fast til huset og ikke har mulighet til annet! Jeg har valgt å ha være hjemme og de stakkars kronene fra statskasse er noe av det som gjør det hele mulig! Belønner er vil ikke akkurat rette ordet, men de kunne godt fjerna kontantstøtta fra de som velger dagmamma. Den ser jeg, men for de som faktsik er hjemme og som ønsker å ha barna sine hjemme til de er 3 år synes jeg burde få beholde den lille støtta som finnes!

Jeg er ikke spesielt imponert! DESSUTEN ER IKKE KONTANTSTØTTE FORBEHOLDT KVINNER!!!!

2 kommentarer:

  1. veldig enig med deg, at de som ønsker det, og som har mulighet til å være hjemme med barna lenger pga denne ordningen, så burde den jo fortsette. men tror kanskje flertallet som ender opp hjemme med barna sine er nettopp disse innvandrerne... og ser poenget med å få de integrert altså..

    men som du sier, mye bedre at det gikk på om de har barnepass på en annen måte enn barnehage, enn å ta alle over en kam.

    i sverige tror jeg det går på om den ene forelderen jobber eller ikke, ikke om de har barnehage/dagmamma..

    SvarSlett
  2. Men hvorfor skal staten betale for at dere vil gå hjemme? Det er jo deres valg, altså deres "problem" om pengene ikke strekker til.
    Jeg ser ingen grunn til at mine skattepenger skal gå til folk som går hjemme med barna sine når det finnes fullgode alternativer (som barnehage).

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!