onsdag 21. september 2011

Har tenkt litt på denne FlyLady....

.... og det er nok ikke noe for meg....
Tanken på å registrere meg forsvant da de advarer mot opptil 10 mail om dagen, men oppfordrer deg til å lese alle- for de er viktig.. Hmmm.. Skal jeg lese meg hjernevaske? Eller hva er vitsen med SÅ mye tips på å rydding?

Kanskje er det viktig å ha noen som forteller deg hvilke rom du skal konsentrere deg om når, hvilke dag du skal vaske badet og stadig (flere ganger om dagen tydeligvis) minne deg på at du LIKER å rydde og vaske. 
Kanskje har jeg et ganske greit hus siden jeg ikke ser behovet for dette eller kanskje jeg bare har skylapper på?! Iallefall leste jeg litt og fant noen tips som er greie å ta med, men de fleste gjennomfører vi fra før..

Jeg kan jo fortelle hvem tips jeg tar med meg videre:
* identifiser dine (deres) rotesoner. (der det lett samler seg rot og hauger, som toppen av kjøkkenbenken, benken i gangen osv) Vær oppmerksom på dine soner og ha 5 min rydding der (nesten) daglig. (Kanskje litt min versjon av den, men når man tenker etter har jeg 9 soner her i huset, og bare det å bli klar over de og ha tatt en ordentlig rydding der, gjør at jeg enklere kan få det unna på før det hoper seg virkelig opp igjen. ) 

* Ha fokusfelt fordelt på dager slik at du kommer igjennom huset iløpet av en uke. (FF har vel i starten 1 uke på hvert område + større områder som bod og klesskap over enda litt lengre tid.) (Jeg mener ikke at du skal vaske et rom i huset hver dag, men om at det å passe på å rydde unna f. eks på soveromma på mandager- så blir det mindre resten av uka også. Gjør man det hver mandag så blir det ikke så mye om man ikke får gjort det på en uka. )

Dette med å ta på sko og la kroppen tro den er på jobb hopper jeg glatt over, jeg liker best å gå uten både sko og sokker hjemme, og det har jeg tenkt å fortsette med! Men kanskje er det noe i det? Jeg kan huske at både mormor, og ja også mamma alltid tar på seg "inneSKO" så fort de er våkne. Kanskje vet de noe jeg ikke vet? For hvem har vel vært hos en mormor der det er rotete? Ikke jeg iallefall, men nå vaska hun jo før hjemmehjelpa kom og vaska da - for det var jo ingen som skulle tro at det var møkkete hos henne.....

Noe mer tok jeg vel egentlig ikke med meg, men jeg kan jo si litt om hvilke rutiner vi har fra før...

* Hver kveld/dag
- kjøkkenet er rent og ingen oppvask før vi legger oss
- alle leker er ryddet opp og stua ser grei ut før vi gjør noe annet når ungene er lagt
- koster eller mopper over stuegulvet. 

* Hver uke (iallefall en gang, noen ganger 2):
- vasker alle gulv
- vasker badet
- bærer ut all søppel og resirkulering (noe går jo daglig også)
- bretter og legger på plass klær
- handler inn til middag og ellers til huset


Jeg har jo fått mine vaner etter en god stund hjemme nå, og har nok mine dager jeg gjør de forskjellige tinga. Av og til flyter det litt og man har ikke fått gjort det man har tenkt, men 10 mail om dagen tror jeg ikke hadde funka bedre ;) 

Jeg digger lister, og lager stadig nye, så planer av forskjellige slag har jeg nok av. 

Hvordan får du huset til å se greit ut?



2 kommentarer:

  1. Du kan velge å bare lese dem på nett også. Jeg får ingen mail, bare logger inn og leser det jeg har lyst til ;)

    SvarSlett
  2. joda... Men voldsomme mengder lesestoff for å lette på rompa og gjøre litt da ;)

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!