søndag 25. september 2011

Konserter, kulturhus

Her i byen er det (som så mange andre steder) mange som roper om KULTURHUS! Joda, tanken er fin, og etter en måling gjort av byens øvings- og konsertlokaler har vi vel ikke akkurat de beste lokalene å holde på med musikk i. Akkurat der er argumentet sterkt, men...

Vi har en flott og ganske så magisk konsertscene her i byen, Mølla! (for de som ikke er fra byen er dette en av de gamle møllene fra gammalt av, som er bygd om til konsertlokale i to etasjer, og et ungdomsavdeling i 3 etasje) Det er kanskje ikke best akustikk her heller, men det blir fantastiske konserter med lydanlegg!
Igår var MONTEE her, og det burde jo trekke endel folk? Et stort norsk band som er på vei oppover på alle lister og som spilles mye på radiokanaler som P3.
Mølla skriver på sin side

Har Montée har det som trengs for å erobre den ledige tronen som Norges størstepopgruppe? Sjelden ser man band som klarer å kombinere komersiell og radiovennligpopteft med ekstase hos kritikerne og anerkjennende nikk fra de mest kredible greneneav musikkscenen. I tillegg har bandet alle personlihetene som trengs for å trenge gjennom i offentligheten


 Akkurat hvor mange som kom seg til Energimølla i går skal jeg ikke si, men at det var 100 er kanskje å ta litt i... Og det er jo bare TRIST! Det var en kjempe konsert! Bandet spilte fletta av seg og de som var der både dansa, sang og fikk en opplevelse som slår mange konserter i hovedstaden. Men hvor er de som roper etter konsertscener? De som mener at det aldri skjer noe i byen her? De som mener at det ikke er tilbud til de mellom 18 og 20? Nå var det nok endel av de som var der som var mellom 18 og 20, men de burde jo vært dobbelt så mange, minst! Det er ikke alltid man får favoritt bandet eller akkurat sin favorittmusikk hver helg i en liten by som Kongsberg, men ingen skal si at det ikke er et variert tilbud på konsertfronten med store norske navn på plakaten!
Hittil i høst kan man jo nevne bla:
- Datarock
-Tina Amundsen
- Lars Kurverud 
- Kjell Gunnar Hoff
- Unni Wilhelmsen og åpen scene
- Carney Crowd


Her er det blanding av alt fra lokale musikere og jazz, til verdenskjente musikere som Unni Wilhelmsen !


Ingen av disse konsertene har vært utsolgt, mange av de går for halvfulle lokaler. 
Hvor er Kongsbergfolk når det skjer noe? Det er konserter i fleng hver helg, både på Mølla, Christians kjeller og ofte på både en og to av byens utesteder. 
Kanskje man skal oppdage noe av utelivet også før midnatt? Komme seg ut fra hjemmet lune hule og oppdage at verden er faktisk rett utenfor døra selv her i lille Kongsberg? La forspillet være ferdig klokka ti og heller få med seg en konsert før "trøkket" på byen starter?


Jeg fikk en kjempe konsert i går, og håper jeg kan få en ny konsertopplevelse på Mølla allerede neste helg, med Rumble in Rhodos. Og innen denne konserten neste lørdag har det allerede vært  to andre arrangement med HØY kvalitet! 
Kommer du? Hva passer deg?


Sjekk ut programmet her

1 kommentar:

  1. jeg skal innrømme at jeg nok er for dårlig til å sjekke sånne programmer.. men så skal jeg ikke ha på meg at jeg klager heller... er vel mer familiesituasjonen og tid og ork som stopper meg for tida..

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!