mandag 22. august 2011

Kose råd til gravide


Denne ligger som egen side her på bloggen, men det er jo ikke sikkert alle ser det ;) Lyst til å dele noen av mine kosetips til alle dere som har hemmelighet i magen! Er det til og med ditt første svangerskap skal du huske at det aldri blir det første igjen! NYT DET!!!! 

Siden jeg har to ganske tette svangerskap ganske så ferskt bak meg, tenkte jeg å dele litt på noen tips. Ikke slike  "spis ikke dette, men prøv dette" eller "tren hver dag" osv, men litt sånn kosetips. Ting jeg er veldig glad for at jeg rakk å gjøre, har tenkt etterpå at det burde jeg gjort eller ting jeg savner ;) 

Jeg deler det opp i flere bolker også får dere lese som det passer dere! 

Uke 4-12
Dette er jo tiden da du bærer på hemmeligheten!! Den er ganske fantastisk, frustrerende og nervepirrende

# Du kommer alltid til å huske hvordan pappan fikk vite det, kanskje rekker du å tenke på noe lurt ;) 
del nyheten med en eller to gode venner. Dersom noe skulle gå galt er det godt å ha noen å ringe til uten å måtte forklare! Og det er fantastisk å ha noen å fryde seg sammen med! 
Bruk til i bokhandel eller på nett. Finn deg en dagbok for gravide. Min favoritt er denne, men det finnes flere så finn din favoritt! De aller fleste kommer til å like notatene de får skrevet ned senere! 
# Gravidkortet varer bare i 8 (1 mnd er jo allerede borte når du finner det ut!) så bruk det allerede tidlig!


uke 10- 15
 Nå begynner vel behovet for å fortelle det til familie og venner å bli ganske stort! Kanskje er du i fin form og merker ikke stort til at du er gravid, og det første sjokket har jo gitt seg, så ikke bli overraska om andre blir mer glad enn deg selv

Det er lov å bytte gaver dersom du ønsker noe annet!!! 
Begynn å se etter 2 gode myke pledd.
    Klær vokser de små fort ut av, men du får garantert ett eller to pledd (greit med 2 for da kan du vaske det ene- trenger jo ikke å være like ;) som du bruker mer enn andre pledd. Sånn til å tulle babyn inn i, både på sofan, i senga og innerst i vogna. Velg med omhu og bruk gooood tid! 
# Tenker du å lage noe selv til babyn kan det være greit å begynne å se på oppskrifter, og tenke farger. 
# ønsker du deg noe spesielt fra noen kan det være greit å si ifra rundt nå. Mange trenger jo litt tid på ting, eller har tenkt på andre ting selv. 

Uke 15- 20
 Ultralyd! Det begynner å nærme seg ultralyd!! Det er bare å starte å forberede seg til første møte!! Ikke ha alt for høye forhåpninger da, det er bedre å bli overraska positivt enn skuffa


# ikke fortvil om pappan begynner å miste litt interessen, noen gjør det men den kommer tilbake når babyn kommer- senest! :) 
# bruk venninner som har fått barn til å spørre, fortelle og dele! (Vi er IKKE lei av å høre om svangerskap, spark, tanker og bekymringer, men vi kan være litt redd for å presse oss på!) 
# finn deg en god krem som du smører magen med hver dag. Det er litt ekstra stas når den lille sparker igjen etterhvert!
# Føl deg vel i klærne du går i, det er greit å bruke litt penger på gravidklær! Kanskje kjenner du noen som har litt liggende du kan låne også.


(Mer kommer senere :) 

1 kommentar:

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!