onsdag 27. juli 2011

Til Ungdommen

Denne går i hodet mitt døgnet rundt nå, og teksten er ganske så treffende i situasjonen landet vårt står i nå. 

Til Ungdommen


Kringsatt av fiender,gå              Ubygde kraftverker,
inn i din tid!                       ukente stjerner-
Under en blodig storm-               skap dem,med skånet livs
vi dig til strid!                    dristige hjerner!

Kanskje spør du i angst,             Edelt er mennesket,
udekket,åpen:                        jorden er rik!
hvad skal jeg kjempe med,            Finnes her nød og sult
hvad er mitt våpen?                  skyldes det svik.
                               
Her er ditt vern mot vold,           Knus det!I livets navn
her er ditt sverd:                   skal urett falle.
troen på livet vårt,                 Solskinn og brød og ånd
menneskets verd.                     eies av alle.

For all vår fremtids skyld,          Da synker våpnene
søk det og dyrk det,                 maktesløs ned!
dø om du må-men:                     Skaper vi menneskeverd
øk det og styrk det!                 skaper vi fred.

Stilt går granatenes                 Den som med høire arm
glidende bånd.                       bærer en byrde,
Stans deres drift mot død,           dyr og umistelig,
stans dem med ånd!                   kan ikke myrde.

Krig er forakt for liv.              Dette er løftet vårt
Fred er å skape.                     fra bror til bror:
Kast dine krefter inn:               vi vil bli gode mot
døden skal tape!                     menneskenes jord.

Elsk-og berik med drøm-              Vi vil ta vare på
alt stort som var!                   skjønnheten varmen-
Gå mot det ukjente,                  som om vi bar et barn
fravrist det svar.                   varsomt på armen!

Jeg kommer nok tilbake med mer hverdagsinnlegg igjen  nå etterhvert. Selv om verden fortsatt er uvirkelig og ting er vanskelig å fatte er jeg heldig, jeg kjenner ingen som er drept, jeg vet om mennesker som er skada og jeg kjenner noen som er dypt berørt. Alle mine     tanker går til dere om dagen! Håper dere støtter      hverandre godt og hjelper hverandre gjennom denne     tiden nå! Det er iallfall bare å ta en telefon om noen skulle ha behov for å snakke litt eller gjøre noe    annet eller hva som helst! 

1 kommentar:

  1. Både til ungdommen og maria menas versjon av mitt lille land er veldig fine.
    De har plutselig fått en ny mening...

    Jeg er også litt sånn som deg, at jeg sakte men sikkert er på veg tilbake til normalt liv... etter noen dager mer eller mindre 100% viet til nyheter på tv og pc...
    Jeg kjenner heller ingen veldig personlig, men vet om mange som er direkte berørt av dette.
    Jeg tenker at det er sikkert lettere for meg å begynne med hverdagen igjen, siden jeg ikke er midt oppi dette..

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!