søndag 17. juli 2011

Sko til små føtter

De små føttene til disse små er jo ikke ferdig utviklet og alikevel bør de jo puttes i noen sko når man skal ut!
Vår lille krabat på 9 mnd har  finni ut at han skal gå, riktignok ikke med sko på, men går fint over stuegulvet inne og prøver veldig ute i gresset barbeint.

Da var det igjen å prøve å finne frem denne kunnskapen man skal sitte inne med. Jeg husker godt at vi var sendt ut i skobutikker for å prøve å vri på barnesko. Kan du ikke vri sålen på skoen er den ikke bra for barnet.. DET husker jeg (rart med ting man faktisk gjør fysisk) vi sjekket også noen andre ting med det satt seg vist ikke like godt..
Men anklene skal jo fortsatt få lov til å bygge seg sterke - så stive sko det ønsker vi ikke.
Og fotsålen må som sagt ha ikke helt bløte såler, det skal jo ta av litt for det man tråkker på, men ikke harde såler som ikke kan vries eller bøyes.
Også er det noe med skoens bakdel, den rundt oppe på helen.. Mener den skulle være støttende... Da litt hard, men ikke så hard at barnet ikke må balansere selv.

Også er jeg selv glad i sandaler, dersom det er årstid for det, og det er det jo, som har sko på tuppen også om du skjønner.. Da sklir man liksom ikke så veldig i skoen, men tror nok det er mest personlig mening,...

Også kommer du i butikker og ser etter sko med dette i tankene, samtidig som du hører fysios stemme som minner om at barn bør lære å gå uten sko for å bygge best mulig balanse og finne sitt eget fotmønster. Samtidig som man ikke skal arve sko... Ja.
Sånn! I butikken....
Dama i butikk 1 sier "da vil du vel ha noen gode sko da?" "Jo, det er jo igrunn fint..." "Disse er gode og stive, bare kjenn!"
Og jeg kjenner. De er som mur å bøye på, og umulig å vri noe særlig på.. De er også veldig stive alle veier opp på skoen også. Og 3 str for store for min tass... "Tja.. Du har ingen litt mykere og litt mindre?"
"Joda. Disse er fine vet du"
"hmmm.. Et par tøysko.. Som også er tøysko under.. Gir jo ikke veldig mening..
Takker for hjelpen jeg og sier jeg tror jeg ser litt på egenhånd... Finner ikke noe bedre i str 18 selv, så tusler til neste butikk. Ikke større hell der..

Etter 3 skobutikker og en haug med forskjellige råd fra forskjellige i villige hjelpere, er jeg litt i stuss på om hukommelsen min er riktig.. .Men jeg finner da 2 par greie sko på H&M!!!!
De har bløt gummisåle (kan hende de er litt vel bløte) og de er hele, og passe! Det er ikke mye støtte bak, men det er litt og det holder. Aller mest blir de jo til pynt, og til forsiktig prøving selv... Han drar jo av seg alt vi tar på beina, sokker og sko..
Har også et par Ponny sandaler, men de er jo et hav for store enda!

Kilde: hm.com
Disse, bare i grå og mye mindre + ett par til... 


Hvor har du finni sko til de minste?!

(når jeg tenker etter var det vel her jeg fant de fleste skoa til snuppa før hun ble over str 20 også...)

4 kommentarer:

  1. Vi har kjøpt ponny sine til Prinsen. Men han begynte å gå midt vinters ;)

    SvarSlett
  2. Her står det om sko til de små :) http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article470902.ece

    SvarSlett
  3. Da husket jeg riktig da ;)

    Selv om jeg veldig sjelden liker artiklene om fremstillingene i foreldre & barn....

    SvarSlett
  4. Det der er sannelig ikke lett nei. Artikkelen i FB var veldig fin og informerende. Tok til og med vare på det bladet. Skoa du kjøpte var jo veldig søte, liker stilen.

    De første "skoa" til storebror var et par tøysko fra converse uten såle men med antigli. Var veldig gode da de ikke hadde såle, men litt sko å ha på, og heller ikke glatte (Ja og super søte) Og så hadde han noen tøffel lignende "sko" i regnstoff til våte dager.
    De aller første skoa var et par fra NIKE som tilfredstilte alle krav og var virkelige super å gå på =) Om et lite år er det på den igjen..

    Ha en super kveld.

    SvarSlett

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!