søndag 1. mai 2011

Som lyn fra klar himmel

– Vi måtte rømme hals over hode om natta. Landsbyen vår ble plutselig bombet – uten noe forvarsel. I 1948 var den palestinske flyktningen Kamila Nasser (74) 12 år. Hun bodde med familien sin utenfor den vakre kystbyen Haifa, i dag en havneby i Israel.




Som lyn fra klar himmel




Nå har Kamila bodd 45 år i et lite hus i flyktningleiren Nahr el-Bared nord i Libanon. I dag lever hun her alene, men med familie i nabolaget. I 1948 bestod familien av en høygravid mor, fem døtre og én sønn. Faren ble fengslet i seks år for å ha vært med på frihetskampen mot England under Den britiske mandatperioden (1923–1947). Han ble senere hengt.
– Mor var gravid med minstemann og ble enke da jeg var ni år. Hun hadde et beinhardt strev for å greie å brødfø oss barna, og måtte slite for dårlig lønn i en tobakksfabrikk, forteller Kamila. Familien flyktet først til Nazareth og ble senere fordrevet til Libanon. På sin ferd nordover sov de ute i åkrene. De måtte også bo en måned under åpen himmel i en fiskebåt.
I 1948 ble 726 000 palestinere drevet på flukt som følge av opprettelsen av staten Israel og krigen som fulgte. 418 palestinske landsbyer ble jevnet med jorda for å hindre flyktningene i å vende tilbake. I dag anslås det at 4,8 millioner palestinske flyktninger bor i ulike land i Midtøsten. Mange av dem lever fremdeles under kummerlige forhold i flyktningleire – som Kamila. Mange har blitt drevet på flukt flere ganger.
Familien ble senere skilt fra hverandre, og Kamila så ikke moren sin igjen på 20 år. Selv giftet hun seg 17 år gammel, og fikk tre døtre og tre sønner. I dag bor én i Australia, én i Jordan, to i nabolaget og to sør i landet. En så stor spredning er vanlig for palestinske familier i Libanon. Én av døtrene giftet seg 13 år gammel og ble skilt allerede som 16-åring. Kamila tror ikke det er bra å gifte seg så ung.
– Mannen min var alvorlig syk i 35 år. Nå har jeg vært enke i 40 år. Min store glede er barnabarna, smiler hun. – Men jeg vil alltid lengte hjem til røttene mine i Shafa Amer.


dette er hentet fra www.norskfolkehjelp.no sine sider om dagens aksjon!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!