tirsdag 13. desember 2011

Lucia

Idag er det den store Lucia dagen og selv om man ikke er i barnehage er det kos å markere det litt! Derfor har vi sammen med flere andre familier i dag bakt lussekatter og kosa oss på Barnas Hus her i byen!

Det ble riktig så mange lussekatter og alle fikk med seg en pose hjem også!

Lillegull ser ut til å ha fått igjen matlysten og det er jammen godt! Mens de andre leka på formiddagen idag har han sitti å spist brødskiver (!) med prim og knekkebrød, avslutta med rosiner og lussekatter også før han sovna og endelig får sove godt håper jeg! Det har nemlig vært en lang natt med mye våkentid for oss i natt. Ikke lett å være liten og sulten men ikke holde på maten.

Jeg kan anbefale lussekattoppskriften fra klikk.no!






200 g smør
7 dl melk
2 g safran
100 g gjær (gjerne "rød" gjær for søte deiger)
2 dl sukker
0,25 ts salt
2 ts kardemomme
16 dl hvetemel
vispet egg til pensling
rosiner til pynt

Dette gir ca 40 lussekatter. Og igjen har jeg brukt kaldheving over natta for å få en roligere morgen! Lykke!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!