torsdag 8. desember 2011

Hvordan få laget middag med barn i huset?

Jeg er ingen ekspert på det å lage middag eller det å gjøre det med barna i hus, men jeg har finni noen triks.

* ta de med på det de kan være med på! Det å få stå ved kjøkkenbenken eller sitte på kjøkkenbenken å få være med, smake og delta er kjempestas!

vil de ikke være med eller det ikke passer:
- hinderløype i stua
- lydbøker og tegnesaker
- la stor togbane, med hus og historier som skjer rundt togbanen. La de sitte for seg selv når de har fått noen historier å leke med
- styr unna ting som trenger veiledning som saks, lim og tusj til små barn..
- lag gjerne en plass til lek på gulvet på kjøkkenet dersom de gjerne vil ha oppmerksomhet. Vi tar inn tepper og puter, finner frem smådukker, bøker og biler også får de være med å leke og jeg er med når jeg kan. Koppestell og andre ting er sikkert også fint ;)
- lage til et piknikk eller teselskap på barnas rom først, så kan de være lenge å leke der dersom det er dagen.

Ofte holder det lenge at jeg tar meg litt ekstra tid og setter de igang i lek for at jeg skal få tid til å holde på med maten alene. Av og til funker det ikke... Jeg har svidd litt forskjellig etter at jeg ble mamma gitt!

Noen bilder fra en hinderløype

Over og under stoler

balansere på sjerf

løpe på bøker og krabbe i tunnel. Her var det mer spennende å oppi en lekekasse gitt ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!