mandag 1. november 2010

God natt hos oss...

Jeg har jo tidligere skrevet endel om hvordan kvelden og soving har vært med snuppa på nå 16 mnd.
Det har nå blitt slik:
- bad og grøt mellom 18 og 19
- senga kl 19
 På rommet leser vi en bok i stolen, så er det over i senga. En sang eller 2 mens hun roer seg ned og finner seg tilrette i senga.
Hun får tilbud om å holde ei hand til hun sover.
Selve det å få henne i søvn fra vi går inn på rommet kan ta alt fra under 5 min til 30 min. Vanlig er vel rundt 15 min.

Hun tar handa ganske ofte, men oftere og oftere finner hun seg tilrette mens vi synger og sovner uten hand eller kos.

Så slik har det blitt hos oss. Uten verken gråtekurer eller triste barn/voksne på kvelden.
Vi får en god avslutning på dagen og de aller fleste kvelder har vi en god følelse.

Så kjære alle som synes disse "gråte og gå fra"- metodene er grusomme, og du har tid --> du kan legge et barn uten kamp og vond følelse i hjertet! Men du må ta deg tid!

Hos oss er det ikke en kamp der en av partene "taper" ved å gi kos, en ekstra sang eller litt ekstra tid. Målet er å avslutte dagen på en god og rolig måte.
Vi er litt beviste på å ikke kose og stryke henne om hun ikke ber om det, og la henne selv be om det hun ønsker. På den måten lager ikke vi et ekstra behov uten at det egentlig er der, men hun kan få nærhet og tid når hun ber om det. :)

(når vi nå har to, så krever det jo at vi stort sett er to under legging. Men sånn er det! Vi er nå to som har fått disse to herlige skapningene også ;) Hvordan vi gjør det praktisk når lillegutt også skal få faste rutiner og klokkesletter får vi bare se. Hehe! Men jeg er iallefall sikker på at det ikke blir noe gråtekur)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!