torsdag 6. mai 2010

Snart 11 mnd som mamma

Det er litt rart å tenke på, at om litt over 1 mnd har jeg vært mamma i 1 år! Kjennes ut som hun kom for bare få uker siden, samtidig som det er som vi alltid har vært sammen!
Utfordringene og gledene varierer jo fra dag til dag og hun utvikler seg i kjempe fart!
Da hun runda 10 mnd hadde hun
begynt å gå uten å holde seg,
7 tenner,
masse ord (ikke bare babling, men MYE babling også)
klapper,
vinker,
viser hvor stor hun er,
peker på ting hun kjenner igjen (spør vi hvor undulaten er f. eks)
skjønt hvordan hun kommer under eller over hindringer
listen kunne virkelig vært lang, hun kan mye til bare å være 10 mnd!

Men et sted er hun fortsatt veldig baby, pupp!
Hun vil ha mat helst hver 2 1/2 time, 3 går, og pupp gjelder fortsatt hele døgnet. Vi ga opp etter 5 uker med hyling hele natten og hun får pupp 1 gang om natta også.  Vi skal snart prøve igjen med nattavvenning alltså, men gråtende barn og trøtt og gravid mamma passer ikke alltid så godt sammen... Så må bare manne meg opp igjen! Tips mottas med takk!!

Følelsen av å være mamma er rett og slett herlig! Det å våkne med barnet mitt i rommet ved sidenav og høre henne stå å kvitre og rope på mamma er den beste starten på dagen jeg kan få! Da klarer til og med jeg å smile kl 0530! Og hvor frustrert og rådvill man blir da hun skriker for 3 timen i strekk og du ikke vet helt hva du skal gjøre. Du vet løsningnen, men det er ikke det som er målet. Når du må være konsekvent, men egentlig bare ønsker å kos og kysse på henne, eller når du merker at lille vidunder har lurt deg slik at hun får det akkurat som hun vil. Gleden av å bli ønsket velkommen hjem med et stort, vått kyss og en god klem, før hun stikker av for å leke mer. Trillende barnelatter og lyden av stabbende føtter.
  Det er også en enorm overveldende følelse av og til! Hvor mange følelser, gleder og bekymringer man kan ha, gjerne samtidig! Og hvor glad man blir for slike små ting! Jeg ville ikke byttet bort det livet jeg har nå for noen ting! En fantastisk jente som gir oss så masse! En liten skatt til på vei! En samboer som ønsker alt det beste for oss! Planer og drømmer vi ser frem til, både for familien og for oss selv. Jo livet som mamma og samboer er ganske så fantastisk!
Lurer på hvordan det hadde vært å være gift? Hehe! (kan jo hende han leser her også ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!