fredag 20. november 2009

Hva er forandra siden jeg ble mamma?

Alle forandrer seg jo endel når de går gravide og enda mer når man blir mamma for første gang.
Litt sjelegransking, og prøve å finne ut hvordan jeg har forandra meg.

1) Jeg har blitt hjemmekjær
Fra å tidligere ha ønske om å få med meg både konserter, filmer og div ute, er det nå egentlig ganske greit å bruke fredagskvelden foran TV. Lørdag også igrunn.
Jeg har ikke vært på kino eller slike ting siden Baby T kom, og tenker hver gang jeg får mail om en konsert at "Nja, joda. Nei, blir hjemme med babyn min jeg"

2) Klokken 1830 er det kvelden.
HALOO!!! Da må man være hjemme og roe ned for kvelden. Det skal bades, mates og ritualer følges (også kalt vaner) Også er det noen timer der klesvask, oppvask, menyplanlegging, rydding og hobby skal bedrives.
Og dette føles helt naturlig og veldig riktig.
Hvor ble det av kafe, egentid, middager ute, møter og kurs??

3) Å sove 2 timer og 30 min sammenhengende er deilig!
Eller hvordan var det å sove 3 timer? Eller kanskje 6? Nei, sammenhengende søvn trenger man da ikke?
Var å leste litt i boka fra jeg var gravid og for noen dager siden var det 1 år siden sist jeg sov en hel natt (minus 1 natt på sykehuset- godt på medisiner) Med 3 amminger fra jeg legger meg til vi står opp rundt 630. (eller baby T våkner, vi står ikke opp...) Men jeg er da OPPLAGT når jeg har fått sove 2-3 timer sammenhengende! Hva skal folk med hele netter? Skjønner ikke!

4) Totalt avhengig av mit barn!
Høres kanskje rart ut, men jeg har enda ikke vært mer enn 3 timer borte fra henne og da har hun stort sett sovi. Jeg blir usikker, rastløs og sikkert ikke veldig lett å snakke med (hører jo ikke etter :) ) når jeg ikke har henne i nærheten. Og jeg blir jo frustrert når andre ikke skjønner hva hun vil! Det burde jo være helt innlysende- men så er det jo bare jeg som er med henne 24/7

5) Impulsiv- eller mangel av?!
Jeg kan finne på mange impulsive aktiviteter sammen med mitt barn, og ikke alt er gjennomtenkt! En underlig dans midt i gårdsplassen mens andre naturlig nok er rundt? Så klart! Baby T ler jo! Plutselige utbrudd i sanger ingen har hørt før? Ikke noe stress!
Eller var det mangel av impulsivitet? Vi har middagsplanen klar, vet hvem som bader når, alle avtaler er på kalenderen, jo det meste er tenkt på. Det mest spontane i en hverdag er å handle på en annen dag enn vanlig. Eller ta buss istedenfor bil, men det blir jo også planlagt i forholdt til mat og søvn... Hihi!
Vi har da gjort litt forskjellig, togreiser, bryllup, festivaler, hotellturer de siste 5 mnd. så helt satt er vi ikke! Phu! Det var godt å komme på!

Det er nok masse mer!!! Men noe skal man jo spare også ;)
Tror jeg skal benytte meg av senga nå jeg. Natt natt!!

God helg alle sammen!

1 kommentar:

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!