torsdag 15. mars 2012

Tema Lesing og barn (3:5)

Hvordan legge til rette for lesing? 


Tidligere har jeg jo skrevet litt om bokhyllene og bøker i alle rom.
Jeg tror også at det å ta seg tid til å lese er viktig. 
Det å si "Nei, det passer ikke nå." eller " Den leste vi jo for 5 min siden" gjør ikke det å velge bok og få høre det man velger så attraktivt, man oppfordrer ikke barnet til å bruke tid med bøker på den måten. Tar man seg tid til de 5 min i sofan sammen og leser en bok eller to oppfordrer man barnet på en mye sterkere måte til å ta valg og få et godt forhold til sine bøker. 
  
Jeg vet jo godt, som tobarnsmamma og hjemme med de, at det faktisk ikke alltid det passer å lese, når du lager middag og den hvite sausen blir brun om du leser akkurat da, ja da passer det ikke. Allikevel tar jeg meg selv i å si nei, bare fordi jeg gjerne bare skulle gjort noe.. 
Jeg jobber stadig med meg selv, og i perioder der jeg er meget bevist til å ta meg tid, ja da kommer det flere forskjellige bøker, det er enklere å finne på andre ting og det er lettere å si at man må lage ferdig middag først når man har lest endel allerede. 


Vi har noen steder der vi alltid leser. Det er potte og det er kvelden. Potta har 2 eller 3 bøker på badet og der leses det. Minstemann setter seg også på potta, bare for å få høre bok. 


De har også et sted der de kan sette seg å være helt i fred med boka si. Der er det (nesten ) bare plass til en og med skjerming gir det en krok som ofte er i bruk når de trenger litt ro og fred. Det å få sitte å bla og "lese" for seg selv, lære seg tidlig å slappe av med bok og det å kunne trekke seg litt tilbake når man trenger det er en god ting å ha med seg videre i livet. 




Den viktigste for oss er nok allikevel den tradisjonelle boka på senga. Hos oss er det ikke kvelden dersom det ikke leses. Det er en haug med bøker å velge mellom og de blir raskt enige. Siden de ligger på rom sammen er det veldig greit å lese sammen i en seng, en bok. 
Det gir en flott avslutning på kvelden og barna roer seg (som regel) ned. Etterpå er det sang hos oss. Og det er også viktig. :) 


Forskning indikerer at det indre språket utvikles om kvelden, og hva er vel ikke bedre enn å utfordre akkurat språket litt ekstra på kvelden. Det er nok en grunn til at akkurat denne tradisjonen er en tradisjon. 


Når og hvor leser dere? 
Skriv gjerne litt hos deg selv og gi meg en link! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!