tirsdag 26. oktober 2010

Herlige helger!!

Jeg er spesielt glad i helger for tiden! Da er sambo mer hjemme og vi kan være ordentlig familie! Det er så deilig. (i skrivende stund er han alikevel på jobb da, men sånn er det jo bare av og til.)

Denne helga har vært helt topp, og den er enda ikke ferdig!
I går hadde vi masse forskjellig besøk, og kosa oss masse! Baby T, som ikke akkurat er baby lenger, fikk masse besøk å leke med, og vi fikk mange å skravle med.
I tillegg fant jeg en ny oppskrift på eplekake, og den var mye bedre enn den jeg har brukt. Nam! Så nå skal den prøves å bake opp noen og fryse halvstekt! Namnam

I dag har det også vært besøk. Barnas ene onkel var her til snuppas store begeistring og så kom barnas oldemor! Spennende, men ikke hun fikk ikke særlig oppmerksomhet av T! hehe! Sambo var desverre på jobb enda, men vi fikk masse skryt av våre flotte barn! hehe! Varmer et mammahjerte!

Her er oppskrifta på den herlige eplekaka! (må nok ha epler fra egen gård for at den skal bli perfekt da ;)




12 biter
125 g smør
125 g hvetemel
125 g sukker
1 ts bakepulver
2 egg
3 store epler
10 mandler
2 ss sukker
2 ts kanel

La smøret bli mykt i romtemperatur. Bland smøret med mel, bakepulver og sukker i en kjøkkenmaskin. Rør i sammenvispede egg. Hell røren i en smurt springform, 24 cm i diameter, og jevn det godt utover.

Skrell eplene og del dem i båter. Legg båtene tett i tett oppå kaken. Snitt mandlene på langs og dryss dem over kaken. Dryss til slutt over litt sukker og kanel.

Stek kaken på nederste rille i ovnen ved 200° i 30–40 min. Kjenn etter med en kakepinne om kaken er gjennomstekt.

Server kaken lunken med vaniljeis til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge igjen en kommentar! Jeg setter veldig pris på det, og legger du igjen lenke til deg selv stikker jeg innom deg også!